Současná situace kvůli koronaviru bohužel velkým způsobem ovlivnila náš každodenní život a návyky. Zákaz shromažďování, zavírání obchodů, omezování sociálního života a jiná opatření představují poměrně zásadní změny našeho každodenního fungování v následujících dnech a pro mnohé znamenají mj. přechod na práci z domova. Také celosvětově známí lidé jako např. Tim Cook či CEO Twitteru Jack Dorsey doporučili svým zaměstnancům, aby si pokud možno vzali “home-office”. Co to ale ve výsledku znamená? Jak se pracuje z domova, aniž by nám v domácím prostředí výrazně klesla produktivita naší práce?
Jako tvůrce multimediálního obsahu, student a spolutvůrce Standswoodu a dalších projektů jsem poslední dobou značnou část své práce řešil právě z domova. Za tu dobu jsem sám na sobě vypozoroval několik věcí a vytvořil si pár návyků, které mi pomáhají v lepší soustředěnosti a produktivitě i v domácím prostředí. O tyto tipy bych se s vámi v následujícím článku rád podělil.
Drobná poznámka – nečekejte stejnou výkonnost a produktivitu jako v práci. Pokud se vám to podaří (či dokonce budete produktivnější) – skvělé, gratuluju. Nicméně nezoufejte, pokud nestihnete 100% toho, co jste si naplánovali, není to důvod propadat v depresi. Občas potřebujeme všichni trochu vydechnout, “zrestartovat se”, sednout si s tužkou a papírem, hudbou, třeba i sklenicí vína a prostě jen přemýšlet. Paradoxně kdy jindy by na to měla být vhodná doba, když ne teď?
1. OBLÉKNĚTE SE JAKO KDYBYSTE ŠLI DO PRÁCE
Začněte svůj den tak, jako kdyby jste měli v 8/9 ráno být normálně “na značkách”. Máte nějakou ranní rutinu před prací? Udělejte ji. Dejte si sprchu, ranní hygienu, zacvičte si, udělejte si zdravou snídani a oblékněte na sebe to, co byste si za normálních okolností vzali do práce. Mně osobně se do “pracovního módu” dostává lépe v džínách a košili než v teplácích.
2. NAPLÁNUJTE SI SVŮJ DEN – SEPIŠTE SI TODO LIST
Pravděpodobně by asi nebylo třeba tento bod vůbec zmiňovat, já si jej ale neodpustím. Vezměte svůj diář nebo jen poznámkovou kartu a sepište si seznam všech úkolů, které je potřeba ten den udělat.
Tip: Skvělé je, když plánujete i měsíce, následně pak týdny a dny. Víte-li, co chcete daný měsíc udělat, snáze pak naplánujete svůj týden a posléze i den. Vaše úkoly tak budou “v nějaké kontinuální linii” a budou směřovat tím směrem, který jste si sami definovali.
3. MĚJTE DOMA SVÉ PRACOVNÍ MÍSTO
Pracujete-li z domova, měli byste pracovat na místě, které je k tomu určené – pracovna, pracovní stůl v pokoji nebo klidně kuchyňský stůl, jste-li zde na práci zvyklí. Vaše pracovní místo je místem, kde tvoříte a které vám samo o sobě říká “tady pracuješ”. Není to místo odpočinku, večerní relaxace či spánku. Proto gauč, stůl v obýváku či postel nejsou vhodným místem, chcete-li si při práci udržet patřičnou úroveň produktivity.
4. UDRŽUJTE SVÉ PRACOVNÍ MÍSTO ČISTÉ
Pracujete-li u stolu, na kterém stěží najdete prostor 70 x 70 centimetrů tak akorát pro váš notebook a ruce, nečekejte, že se vám bude pracovat dobře. Nepořádek na pracovním stole, hromada dokumentů a nepotřebných věcí vám k větší produktivitě rozhodně nepomůže. Přinejmenším se budete pořád cítit zahlcení spoustou informací a hůř udržíte fokus na jednu konkrétní činnost, do které jste se chtěli zrovna teď pustit. Udělejte si na svém místě pořádek, mějte tu jen ty věci, které potřebujete (notebook / počítač, diář, telefon, poznámkové karty na rychlé nápady, důležité dokumenty, ale i třeba reproduktor nebo sklenici s vodou). Věnujte svému pracovnímu místu dostatečnou péči a “vymazlete ho”. Vždyť je to místo určené k vydělávání peněz. Čím lépe se zde budete cítit, tím lépe budete dělat svou práci.
5. POUŽÍVEJTE POMODORO TECHNIKU
Znáte ji? Zjednodušeně lze vyložit jako rozdělení času na pracovní úseky a krátké přestávky. Například 30 minut práce, 5 minut přestávka (= jeden cyklus). Po 3-4 cyklech si dejte delší přestávku na svačinu / oběd / protažení (např. 30 minut). Ve výsledku je na vás, jak dlouhé jednotlivé časové úseky budou, cílem je maximalizovat vaši produktivitu. Pracovní úseky by však neměly být delší jak 60 minut. Klidně používejte stopky / časovač nebo některou z aplikací, kterých najdete na trhu hned několik.
Tip: Jednotlivým pracovním úsekům můžete přiřadit vždy konkrétní úkol, který zkrátka bude na konci úseku hotový. Uvidíte, jak se pro vás všechny notifikace v ten moment stanou nedůležitými.
6. VYUŽÍVEJTE PŘESTÁVKY EFEKTIVNĚ
Protáhněte se, natočte si sklenici vody, dejte si svačinu (ovoce!), zajděte si na čerstvý vzduch / vyvětrejte. Obzvlášť v tyto dny, kdy se venku probouzí jaro, je čerstvý vzduch společně s protažením skvělá věc (nemáte-li začínající alergii :-)). Uvidíte, s jakou energií a chutí půjdete do dalšího pracovního úseku. Využití vaší krátké přestávky pro zhlédnutí několika dalších scén vašeho oblíbeného seriálu na Netflixu není úplně šťastným řešením…z vlastní zkušenosti vím, že vždy je to víc než jen pár scén..:-)
7. ZMĚŇTE MÍSTO, POKUD TO JDE
Nejsme roboti, nechceme být jen zavření na jednom místě a neustále odškrtávat TODO list. Čas od času potřebujeme své místo na práci změnit. Kavárny a další podniky podobného typu jsou pro tenhle účel skvělou věcí – s novým prostředím vaše hlava funguje jinak, potkáte se s jinými lidmi a načerpáte novou inspiraci. Pokud to situace a vaše práce umožní, zajděte na chvilku do podobných míst… Bohužel, současný stav kvůli koronaviru nám v tuto chvíli žadnou kavárnu neumožní, zkuste proto hledat jiné alternativy u vás doma – např. balkón / kuchyňský stůl / zahrada…
8. NETFLIX AŽ V KONKRÉTNÍ DENNÍ DOBU
Práce z domova může být nebezpečná. Jsme v domácím prostředí, můžeme v podstatě cokoliv a kdykoliv. Netflix, sociální sítě a notifikace jsou snadnými narušiteli naší pozornosti a vedou k prokrastinaci. Neříkám, abyste se jich zbavili, ale vymezte si na to konkrétní čas. Raději si udělejte hodinovou přestávku na odpovědi všem na Messengeru, zhlédnutí všech stories či jednoho dílu seriálu na Netflixu, než každých 10-15 minut při práci kontrolovat, co je nového.
9. PŘIPRAVTE SI DOSTATEČNĚ VELKÉ SVAČINY
..abyste měli energii na práci a nevyrušoval vás každých 10 minut hlad (nebo spíše chuť) na to, co máte zrovna v lednici. Raději si prodlužte přestávku o 20 minut na přípravu jídla a jeho konzumaci, než abyste cestovali do ledničky každou čtvrthodinu. Věřte nebo ne, nic se v ní za tu dobu nezměnilo.:-)
Závěrem bych rád sdělil posledních pár vět. Nikdo z nás není robot, není důvod být neustále v zápřahu a sledovat jen jak roste seznam odškrtaných úkolů, proto tyto tipy vnímejte jako doporučení, jak si zefektivnit práci z domova, aby nám zůstal čas na to ostatní. A jak píši výše, není důvod mít ze sebe špatný pocit, nestihnu-li vše, co jsem si naplánoval. Věnujte také čas sami sobě, relaxu a odpočinku. Protože když vy sami nebudete mít “dobité baterky”, vše ostatní pak nedává žádný smysl.
Budu moc rád za vaši zpětnou a vaše názory či tipy, jak z domova pracujete vy.